Buurtbus, Utrecht, Uithoorn, Mijdrecht, Wilnis, Vinkeveen, Breukelen

Bedaard chaufferen.

Een vergelijk tussen een tafelkleed en de buurtbus.

Zo nu en dan komen er berichten binnen waarin een buurtbus passagier aangeeft 

niet helemaal gelukkig te zijn geweest met de driving skills van de chauffeur.


Vooral als de chauffeur een nerveus voetje heeft. Een nerveus voetje heeft een chauffeur wanneer hij of gas geeft of remt en daarin geen tussenweg kent.


Ken je de truc van een goochelaar waarbij hij het tafelkleed ineens onder het servicegoed vandaan trekt? Met dat in het achterhoofd wil ik graag iets aanreiken.


Als chauffeur van de buurtbus wil je graag onze passagiers zo aangenaam en rustig mogelijk vervoeren. Namelijk op een manier zodat ze niet wagenziek of misselijk worden.


Des te soepeler de reis verloopt des te groter is de kans dat je ze wederom als passagier mag verwelkomen. Een zieke passgier zal niet snel weer instappen wanneer hij of zij het idee heeft dat het ziek worden aan de chauffeur ligt.


Wat kun je daar als chauffeur aan doen:

Om dat te kunnen begrijpen eerst even de moeilijke momenten voor een passagier en haar/zijn verwachtingen.


Verwachtingen

Onze passagiers neemt plaats op zijn stoel en wil graag veilig en comfortable naar zijn eindbestemming gebracht worden:

1. zonder in zijn rugleuning gedrukt te worden

2. zonder naar links of rechts geslingerd te worden

3. zonder het hooft onverwachte bewegingen te laten maken

    (Dus zonder zich als het servicegoed op het tafelkleed te voelen)

Hieronder enkele tips die een rit soepeler kunnen laten verlopen.

Wegrijden

Wanneer je wegrijdt bij een halte of verkeerslicht trap dan het gaspedaal niet helemaal in. Geef licht gas en geef de bus, en dus ook je passagiers, daarmee de gelegenheid om op snelheid te komen. Zelfs als u achter op schema ligt.

Tot stilstand komen

Probeer zo min mogelijk te remmen, zeker niet abrupt.

Nader je een kruispunt of wil je halteren laat dan vroegtijdig het gas los.


Het is even oefenen maar probeer bij het tot stilstand komen niet tot het laatste moment het rempedaal ingedrukt te houden. Wanneer je bijna stilstaat laat je het rempedaal iets los. 

De bus komt dan niet met een schok tot stilstand.


Het nemen van bochten

Gasgeven in de bochten verhoogt niet allen de snelheid van de bus maar drukt passagiers naar links of rechts in hun stoel. Vooral oudere hebben daar veel last van. 

Probeer dat dus te vermijden.

Laat op tijd je gas los. Laat de bus rustig door de bocht glijden. 

Na de bocht weer met matig gas geven de snelheid verhogen en de route vervolgen.

Bruggen en (verkeers)drempels

Laat vroegtijdig uw gas los zodat de bus vrijlopend de verhoging over kan rijden, dus zonder of weinig te remmen. Een brug afrijdend zal u helpen om snelheid te vermeerderen zonder dat er direct gebruik van het gaspedaal hoeft te worden gemaakt.

Tot slot.

Zie je passagiers als het servicegoed en trek de bus niet onder ze vandaan.

Mocht je na het lezen van bovenstaande graag een keertje begeleiding in de praktijk willen? Laat het maar weten, dan rij ik graag een keer met je mee.

Milieu

Het voordeel van het rijden zoals hier boven omschreven is ook nog  eens dat u zuinig omgaat met het diesel verbruik.

Het gebruik van bovenstaande tekst zal uitsluitend worden toegestaan nadat u dit gebruik kenbaar heeft gemaakt aan de webmaster of secretariaat van www.buurtbus526.nl.


Tekst: Peter Hoogland (okt. 2022)